3 goede redenen waarom koetswerkherstellers beter investeren in extra opleiding + getuigenis Mercedes-Benz

Bij een schadegeval aan een auto is het koetswerk één van de meest kritische delen om te herstellen. De carrosserie van moderne auto’s steekt tegenwoordig boordevol hoogtechnologische componenten. Bij een aanrijding of ongeluk is er dus niet alleen de koetswerkschade die het uiterlijk van de wagen aantast, maar ook de ‘onzichtbare’ schade die, als ze niet correct wordt hersteld, de veiligheid van de inzittenden ernstig kan beïnvloeden. Daarom is het essentieel dat koetswerkherstellers de nodige kennis en vaardigheden verwerven om reparaties juist uit te voeren. Hier zijn alvast drie belangrijke redenen waarom koetswerkherstellers beter extra opleiding volgen.

1.    Veranderingen in autotechnologie

Auto’s worden met de dag geavanceerder en complexer en dat geldt ook voor het koetswerk en de gebruikte materialen: staal, aluminium, kunststof, … en die vergen allemaal specifieke behandeltechnieken. Zo zijn er bijvoorbeeld metalen koetswerkonderdelen die bij een aanrijding niet mogen plooien en anderen die moeten plooien. Een foutieve herstelling van de materialen kan er dus voor zorgen dat een auto niet langer aan de veiligheidsnormen en voorschriften voldoet. Bovendien moet de hersteller ook weten hoe de gebruikte materialen weer aan elkaar te hechten.

Om nog maar te zwijgen over al de moderne snufjes - camera’s, sensoren enz. - die tegenwoordig in het koetswerk verborgen zitten”, zegt Hans Joseph, Director Training bij EDUCAM. “Je kan dus niet zomaar ergens in de carrosserie beginnen te slijpen. Voor je het weet veroorzaak je nog meer schade. En dan hebben we het nog niet gehad over hybride en elektrische voertuigen die eerst spanningsvrij moeten gemaakt worden vooraleer je eraan kan beginnen te werken. Het zijn allemaal voorbeelden die aangeven dat extra opleiding allesbehalve een overbodige luxe is. Onze sector evolueert razendsnel, en wie niet mee is, is gezien.”

2.    Veiligheid van de inzittenden

Auto’s zijn niet alleen complexer geworden, ze zijn ook een pak veiliger dankzij technologische vernieuwingen: meedraaiende koplampen, airbags, camera’s, parkeersensoren, noodstop- en rijhulpsystemen. Het zijn allemaal cruciale componenten die de veiligheid van de inzittenden verbeteren. Tenminste als ze goed werken. Het vraagt heel wat kennis en knowhow van de koetswerkhersteller om die onderdelen opnieuw correct te installeren en te kalibreren, zodat alles weer werkt zoals het hoort, want de klant rekent daarop.

3.    Klantentevredenheid

Het koetswerk van een auto is heel zichtbaar en de kwaliteit van de reparatie heeft uiteraard een grote invloed op het uiterlijk en de waarde van de wagen. Het spreekt voor zich dat de klant na een ongeluk of aanrijding verwacht dat zijn auto er als nieuw uitziet en weer helemaal werkt zoals het hoort. Opleiding en training helpen koetswerkherstellers om de nieuwste technieken en technologie te begrijpen en toe te passen, zodat ze de verwachtingen van de klant kunnen overtreffen.
Maar klantentevredenheid gaat verder dan de louter technische hersteling. De klant rekent ook op een snelle en vlotte afhandeling van zijn schadedossier. Daarom geeft EDUCAM ook opleidingen rond schadebeheer en -calculatie, stockmanagement, communicatie en omgang met klanten. Het zijn allemaal belangrijke aspecten die bijdragen tot een kwalitatieve klantenervaring. Vergeet niet: er is geen betere reclame dan een tevreden klant!

 

Ben jij al overtuigd van de meerwaarde van extra opleiding?

Alles over het carrosserieaanbod

Getuigenis - Repair & Reconnect: bij Mercedes weten ze waarom!

Lees meer

Onder de noemer ‘Repair & Reconnect’ investeert Mercedes-Benz Belgium Luxemburg al enkele jaren in een uitgebreid opleidingsprogramma voor carrosseriemedewerkers. Het bedrijf werkt daarvoor samen met EDUCAM.

We hebben gaandeweg gemerkt dat we achterop dreigden te geraken als we onze carrossiers niet zouden opleiden”, zegt Michel Ruelens, Accident & Local Business Manager bij Mercedes-Benz Belgium Luxemburg, onomwonden. ”Onze sector verandert zienderogen onder invloed van de vele technologische ontwikkelingen. De koetswerkmaterialen, de reparatietechnieken, de technologie die in het koetswerk verborgen zit, hybride en elektrische voertuigen. Dat is amper bij te houden zonder gerichte opleidingen. Mercedes staat bekend als een kwaliteitsmerk en met de opleidingen willen we ervoor zorgen dat onze medewerkers dezelfde kwaliteit kunnen leveren op het vlak van koetswerkreparaties.

Het ‘Repair & Reconnect’-programma is opgebouwd rond twee belangrijke pijlers. Repair (the damage) slaat op het herstellen van de koetswerkschade. Reconnect (the technology) gaat over het correct afstellen van de ‘verborgen’ technologische componenten, zodat die weer werken zoals het hoort. De bedoeling is dat koetswerkherstellers de juiste kennis en vaardigheden verwerven, zodat de voertuigen na reparatie volledig aan alle normen en voorschriften voldoen, zowel op het vlak van kwaliteit als veiligheid.

Tijdens de opleiding leren de deelnemers eerst hoe ze moeten werken met ons WIS-systeem. Dat is een permanente online database waarin elk type en model van voertuig tot in het kleinste detail beschreven staat. Daarnaast bevat de database ook gedetailleerde handleidingen voor elke mogelijke reparatie. Die database is toegankelijk voor al onze retailers, maar ook de all-brand carrosserie kan via een licentie tijdelijk of permanent toegang krijgen tot de informatie. Trouwens, onze opleidingen staan ook open voor werknemers van die onafhankelijke koetswerkherstellers. We leren de herstellers dus eerst hoe ze met de database moeten werken en hoe ze vlot alle relevante informatie kunnen vinden, waarna ze dat meteen moeten toepassen voor echte voertuigen.”  

We willen dat onze opleidingen de realiteit van de werkplaats zo dicht mogelijk benaderen”, verduidelijkt Christophe Baeten, After-Sales training Manager Bij Mercedes-Benz Belgium. “Daarom zorgen wij voor de juiste apparatuur en werktuigen, we leveren de ‘bodies’ - echte auto’s, met echte schade – waardoor we de dagelijkse praktijk zo goed mogelijk kunnen simuleren. Daarnaast heeft EDUCAM de knowhow en de juiste infrastructuur om opleidingen in kleine groepen te organiseren. De kwaliteit van de opleiding is belangrijk omdat we daardoor onze klanten ook kunnen garanderen dat alle reparaties zijn uitgevoerd zoals het hoort”.