Business Lab aanbod is de vrucht van een permanente innovatie

Een recent ontwikkeld opleidingsprogramma gericht op de rentabiliteit van een tweedehandsactiviteit van auto's is tekenend voor de innovatieve inspanningen die EDUCAM levert als opleidingspartner. De krapte op de arbeidsmarkt is groot, wat de vraag naar duurzame en gerichte ontwikkeling van medewerkers doet toenemen. Ons antwoord hierop zit hem in zowel het verruimen van het aanbod, maar ook in een constant streven naar de meest geschikte methode en opleidingsmanier.

Reeds vele jaren geleden begon EDUCAM met het aanbieden van niet-technische opleidingen. Niet enkel hun aantal nam doorheen de jaren toe, ook de behandelde onderwerpen en thema's verruimden. En met een nieuwe opleiding die de focus legt op het succesvol beheren van een tweedehandsbusiness voor wagens wordt hier een nieuw hoofdstuk aan toegevoegd. “Dat we met ons opleidingsaanbod aandacht hadden voor alle verschillende functies in zowel de sales als aftersales is niet nieuw”, legt Yannis De Swert, Manager Business Lab bij EDUCAM, uit. “We stelden echter vast dat wat ontbrak een opleiding is die een antwoord biedt op de vraag hoe van een tweedehandsbusiness van wagens een rendabel verhaal te maken. In deze vorming draait het voor alle duidelijkheid niet om de technische kant. Wel over de cruciale vraag hoe we van deze activiteit een reëel verdienmodel kunnen maken. Samen met de cursist overlopen we verschillende aandachtspunten. Wanneer bereik ik het punt dat ik break-even ben? Wat is de doorlooptijd van mijn wagenpark? Welk aanbod brengen? Welke KPI’s meten? Deze opleiding is géén verkoopstraining. Ze wil echter instrumenten aanreiken om een succesvol businessmodel en profit center uit te bouwen specifiek dan voor de verkoop van tweedehandsvoertuigen, al dan niet in combinatie met andere activiteiten.”

Herkenbare situatie

“Dat we het eigen bedrijf van de cursist centraal plaatsen, maakt het allemaal erg herkenbaar”, vervolgt Yannis De Swert. “Die aanpak is trouwens een heel bewuste keuze. Eerder dan louter kennisoverdracht na te streven, wat in het verleden vaak de norm was, wordt de cursist ook uitgedaagd tot zelfreflectie. Dankzij deze praktische benadering en het aanknopen bij zijn reële werkomgeving, wordt de meerwaarde van de opleiding al tijdens het volgen ervan duidelijk. Anders gezegd: vrijwel direct zal men er het rendement van inzien.”

Business Lab

“Deze opleiding en vooral de aanpak zoals zonet werd geschetst, is het resultaat van de inspanningen die we binnen ons EDUCAM Business Lab Departement leveren”, aldus nog Yannis De Swert. “Die woordkeuze is niet toevallig. Als partner in opleidingen streven we naar het vormen van medewerkers op het vlak van ondernemerschap, daar wijst het woord business naar. Hierbij zoeken we systematisch naar een aangepaste mix van diensten en leermethodes, dat is dan weer waar de term laboratorium betrekking op heeft. De realiteit van de arbeidsmarkt is inmiddels voor iedereen duidelijk. Minder beschikbare mensen, betekent net dat de nood aan goed gevormde mensen steeds groter wordt. Die handschoen nemen we op en we blijven als EDUCAM met ons Business Lab verder innoveren.”