EDUCAM biedt nieuwe praktische opleiding voor ADAS-systemen aan

Er zijn van die afkortingen die doorheen de jaren tot het standaard jargon zijn gaan behoren. Advanced Driver Assistance Systems, ofte ADAS, de verzamelnaam voor de rijhulp- en veiligheidssystemen waar auto's mee uitgerust zijn bijvoorbeeld. Niet alleen zijn dergelijke systemen doorheen de jaren talrijker geworden, er is ook sprake van een steeds grotere interconnectiviteit. Een nieuwe opleiding is het antwoord van EDUCAM op deze trend. Een gesprek met Stijn Dehaes, Technical Consultant.

EDUCAM biedt sinds kort een vernieuwde ADAS-opleiding (“Rijhulpsystemen in de praktijk: werking en afstelling”). Waarom precies?

Stijn Dehaes: “Op zich is dit geen onbekend terrein voor ons. We hadden al geruime tijd zo'n opleiding, bestaande uit een halve dag theorie, aangevuld met een halve dag demo. Steeds vaker kregen we echter de vraag van klanten om een meer praktische opleiding te voorzien. De reden laat zich al raden: het aantal systemen dat je in voertuigen aantreft breidt uit. Diverse sensoren, camera's die objecten gaan filmen, een radar voor de korte of langere afstanden, al dan niet gekoppeld aan een automatisch remsysteem,… We kennen ze allemaal. Deze systemen beginnen ook meer samen te werken. Deze toegenomen complexiteit ligt dus aan de basis van deze vraag. In deze nieuwe opleiding laten we de technieker zelf de tools gebruiken, daar zit hem de grote vernieuwing: de praktische aanpak.”

Precisiewerk

De grote moeilijkheid zit hem in het afstellen van deze systemen, de kalibratie. Kan u daar wat meer over kwijt?

Stijn Dehaes: “Je hebt eigenlijk twee manieren om te kalibreren: de dynamische en de statische kalibratie. In het eerste geval gaat het voertuig al rijdend zichzelf kalibreren, wat vrij makkelijk is op het eerste gezicht (lacht). Echter in de praktijk is het toch juist iets anders, je moet voldoen aan bepaalde voorwaarden zoals bijvoorbeeld een voertuig op een vaste afstand volgen over een traject van enkele kilometers met bijkomend een specifieke snelheid. De statische kalibratie is echter complexer. Hierbij moet een opstelling van panelen rond het voertuig op de werkplaats gebeuren, en dat is precisiewerk. Niet alleen gebruikt elk merk zijn eigen type paneel, het paneel moet ook op de juiste positie en afstand van het voertuig geplaatst worden. Hiervoor dient de werkplaats ook een “vrije zone” te hebben voor deze werkzaamheden. Nu zie je dat bij nieuwe wagens dynamische kalibratie de norm begint te worden, maar als je weet dat een wagenpark tussen de 10 en 15 jaar meegaat, is het duidelijk dat de kennis van een statische kalibratie relevant blijft.”

Waar ervaart u de meeste problemen op het terrein met de kalibratie? Anders gesteld: wat maakt die opleiding zo noodzakelijk?

Stijn Dehaes: “De grootste moeilijkheden doen zich voor rond de concrete uitvoering van de handelingen. Een hele procedure moet gevolgd worden, de targets rond de voertuigen moeten exact gepositioneerd worden. Doet men dit niet, dan rijdt men zich vast. Pas wanneer dat allemaal gebeurd is, kan de eigenlijke kalibratie met de diagnosetoestellen van start gaan. Precies daarom deze praktische dimensie. Deze kalibratie zal steeds vaker moeten gebeuren: na het vervangen van een voorruit, bij het herstellen van het koetswerk, bij het veranderen van een velgenmaat of na het herstellen van de ophanging. “

Geen voorkennis vereist

Voor wie wordt de opleiding open gesteld?

Stijn Dehaes: “Eigenlijk voor alle werkplaatstechnici die werkzaam zijn in een werkplaats aangezien geen voorkennis vereist is. De technieker moet wel een diagnosetoestel kunnen hanteren. Het gaat hier dan ook om een heel apart systeem dat los staat van de andere taken waar een mecanicien mee belast is. Deze opleiding wordt ook niet gekoppeld aan een bepaald certificaat, maar wie ze gevolgd heeft ontvangt wel een aanwezigheidsattest. In de praktijk verwachten we, net zoals dat al met de bestaande opleidingen het geval is, men één of meerdere verantwoordelijken per werkplaats zal sturen. Dat wordt dan de kalibratie-expert van de garage.”

En dan de timing: vanaf wanneer kan de opleiding gevolgd worden?

Stijn Dehaes: “De opleiding zal vanaf september gegeven worden. We gaan sowieso een aantal open sessies aanbieden, eerder bedoeld om de opleiding te promoten. Hoeveel gesloten sessies er zullen gegeven worden, is volledig afhankelijk van de vraag van de klant.”

Meer info? 

Heeft u interesse in deze opleiding? Wil je deze graag organiseren voor een groep medewerkers van je bedrijf? Neem dan zeker contact op met ons via info@educam.be en wij helpen je graag verder.