EDUCAM investeert in opleidingsfaciliteiten van de toekomst

Lokeren, 9 november 2021. EDUCAM, het kennis- en opleidingscentrum van de autosector en aanverwante sectoren, stelt vandaag zijn nieuwe waterstof-opleidingsfaciliteit voor. Met de bouw ervan is het de eerste organisatie die garagebedrijven kan opleiden in het veilig herstellen van waterstofvoertuigen en bedrijven uit de autosector kan helpen zich te organiseren rond waterstof, zowel op vlak van infrastructuur als wat het wettelijke kader betreft. De organisatie gelooft sterk in een toekomst waarin elektrische en waterstofvoertuigen naast elkaar bestaan om de klimaatdoelstellingen voor de mobiliteitssector te behalen. Het geeft bedrijven nu al de kans zich op deze toekomst voor te bereiden.

Er is het voorstel van de Vlaamse regering om nieuwe auto’s die rijden op fossiele brandstoffen te bannen vanaf 2029 naar aanleiding van de klimaattop in Glasgow en er zijn de algemene klimaatdoelstellingen waaraan de hele transportsector moet voldoen (CO2-neutraal zijn tegen 2050). Het is duidelijk dat de autosector voor belangrijke uitdagingen staat. “Het is op dit moment misschien nog te vroeg om te spreken over een grote doorbraak van het gebruik van waterstof in de mobiliteitssector, maar we zien wel heel wat bewegen”, vertelt Sjoerd Zijlstra, directeur Studie & Training Development bij EDUCAM. “Verschillende autoconstructeurs zijn op dit moment al bezig met de ontwikkeling van waterstof-aangedreven voertuigen en ook vanuit Europa is er veel aandacht voor waterstof in de transportsector. Het wordt naar voor geschoven als een van de oplossingen om de klimaatdoelen te halen omdat bij het gebruik ervan geen broeikasgassen vrijkomen”.

Het nagelnieuwe hydrogen-ready opleidingscentrum in Lokeren voldoet aan alle voorschriften zodat autotechnici er in de veiligste omstandigheden kunnen leren werken met waterstof. Voor ondernemers in de autosector staat deze ‘werkplaats van de toekomst’ daarenboven model voor een atelier waarin dagdagelijks aan waterstofvoertuigen gewerkt kan worden. De inrichting ervan kan zowel in nieuwe als bestaande gebouwen worden toegepast. Volgens Sjoerd Zijlstra zit vooral daar – in de inrichting van werkplaatsen – het grote verschil met de revolutie van de elektrische wagens. “De impact op de infrastructuur is veel groter bij waterstofvoertuigen omdat waterstof extreem licht ontvlambaar is en de werkplaats dus van heel wat veiligheidsfeatures voorzien moet worden”.

Foto hydrogen ready

EDUCAM gaat verder dan alleen voorzien in de technische opleiding van autotechnici en garagebedrijven begeleiden bij de inrichting van hun werkplaatsen. Naar analogie met het sectoraal stelsel voor het werken aan elektrische en hybride voertuigen, voorziet de CAO voor de autosector een veiligheidscertificering voor werknemers die aan waterstofvoertuigen moeten werken. De sociale partners vertrouwden EDUCAM de opdracht toe om dit sectoraal stelsel te ontwikkelen. Op die manier begeleidt EDUCAM, als dienstverlenende partner, de autosector doorheen het hele proces van werken aan en met waterstofwagens.

Zijlstra is ervan overtuigd dat de dwingende klimaatdoelstellingen voor een stroomversnelling zullen zorgen en dat ze een definitieve doorbraak kunnen betekenen voor het gebruik van waterstof in de mobiliteitssector. Maar om groene waterstof echt te laten doorbreken is er nog een lange weg te gaan. “De daadkracht die we bij EDUCAM tonen door zelf te investeren en te innoveren en zo de sector klaar te stomen voor de toekomst is alvast een grote stap in de goede richting”.

Waterstof