EDUCAM lanceert projectfiches Duaal voor 7 nieuwe opleidingen

Vorig schooljaar introduceerde EDUCAM de Projectfiches Duamotiv voor de trajecten koetswerk duaal en spuiter carrosserie duaal. De handige bundels van opdracht- en oefeningfiches konden op heel wat bijval rekenen bij scholen en bedrijven. Vanaf dit schooljaar zijn er projectfiches beschikbaar voor 7 bijkomende duale opleidingstrajecten.

Projectfiches voortaan beschikbaar voor 9 duale opleidingstrajecten

Bij duaal leren is het de bedoeling dat leerlingen de competenties - kennis, vaardigheden en attitudes - uit het standaardtraject van de opleiding verwerven. De oefeningen en opdrachten in de projectfiches verwijzen telkens naar bepaalde competenties uit het standaardtraject. “Dat is een grote meerwaarde”, zegt Ruben Janssens, consulent duaal leren bij EDUCAM en coördinator van het Duamotiv-project

Bij duaal leren, leren de leerlingen in de school én op de werkvloer. Het vraagt dus best wat overleg en coördinatie tussen leerkracht en mentor om goede afspraken te maken over wie welke opdrachten behandelt. De fiches zijn een handig hulpmiddel die deze opdracht voor alle betrokkenen vergemakkelijkt, ook qua opvolging. Welke competenties heeft de leerling al dan niet onder de knie? De projectfiches bewijzen ook hun nut op het vlak van de evaluatie omdat leerkracht en mentor op elk ogenblik kunnen zien hoever de leerling staat in het opleidingstraject. Bovendien kan de leerling zelf zijn evolutie steeds opvolgen. In sommige scholen zijn de fiches ook gekoppeld aan een online evaluatietool waardoor het evaluatieproces nog efficiënter verloopt.”

De scholen en bedrijven reageren erg positief op de projectfiches. Hoewel de fiches niet verplicht zijn bij de duale opleidingstrajecten, stelt EDUCAM vast dat ze veel worden gebruikt, zelfs door leerkrachten in scholen die geen duaal leertraject aanbieden en de opdrachten enkel in de school behandelen.  Met de introductie van de nieuwe bundels projectfiches zullen nog veel meer scholen en bedrijven de kans krijgen om ermee aan de slag te gaan.

Vanaf dit schooljaar zijn er projectfiches voor volgende opleidingen:

  • Koetswerk duaal (3de graad BSO, 5de en 6de)
  • Spuiter carrosserie duaal (3de graad BSO, 7de)
  • Bandenmonteur duaal (2de graad BSO)
  • Onderhoudsmechanica auto duaal (3e graad BSO, 5de en 6de)
  • Polyvalent mecanicien personenwagens en lichte bedrijfsvoertuigen duaal (3de graad BSO, 7de)
  • Autotechnieken duaal (3de graad TSO, 5de en 6de)
  • Onderhoudsmecanicien zware bedrijfsvoertuigen duaal (3de graad BSO, 7e)
  • Onderhoudsmecanicien zware bedrijfsvoertuigen land- en tuinbouw duaal (3de graad BSO, 7de)
  • Mecanicien tuin-, park- en bosmachines duaal (3de graad BSO, 7de)

Intussen wordt er volop gewerkt aan fichebundels voor 2 duale opleidingstrajecten gericht op de elektrische fiets.

De projectfiches voor de 9 opleidingen zijn voor iedereen online beschikbaar.

Wil je meer weten over de projectfiches, of wil je ze gebruiken in jouw school?

 

Neem contact op met Ruben Janssens

 

Getuigenissen

 

 

ZEYNEP KAYA, Opleidingsverantwoordelijke bij International Car Operators (ICO), Antwerpen Afdeling Carrosserie, Vehicle Processing Center, Terminal Kalo

Taken:
•    Opleiden van nieuwe en vaste medewerkers
•    Coaching teamleaders
•    Mentor voor stagiairs en leerlingen duaal.

“Bij duaal leren moet je als bedrijf je opdracht ernstig nemen. Overleg met de school is cruciaal. De projectfiches maken dat proces een stuk efficiënter, ook op vlak van evaluatie.”

Wij werken intussen al een 7-tal jaar samen met de technische school Technicum uit Antwerpen voor de begeleiding van stagiairs. Vier jaar geleden zijn we begonnen met duaal leren. Ik ben een groot voorstander van leren op school en op de werkvloer. Ik vind het geweldig om actief mee te werken aan de vorming en ontwikkeling van jongeren. Zij zijn per slot van rekening de toekomstige werknemers in onze sector. Duaal leren vraagt behoorlijk wat extra inspanning van het bedrijf en zijn medewerkers. Je moet daar vooral tijd in willen investeren: de ontvangst op de werkplek, de opleiding en de begeleiding zijn essentieel voor het welslagen van de leerling. Een goede ervaring op de werkvloer is daarbij echt belangrijk. En heel wat overleg met de school. Dat is cruciaal voor het welslagen van de duale opleiding.

De projectfiches zijn een nieuw gegeven sinds vorig schooljaar, maar ze hebben hun nut al bewezen. Voor ons is het niet altijd mogelijk de fiches van a tot z te gebruiken tijdens de opleiding. Dat heeft te maken met het feit dat we voor onze herstellingen gebonden zijn aan de herstelprocedures van de verschillende merken. Wij moeten die strikt volgen met het oog op de garantievoorwaarden. Die werkmethodes stemmen niet altijd volledig overeen met de technieken die in het schooltraject zijn opgenomen. Maar de basistechnieken, die zijn wel min of meer hetzelfde.  In die zin hebben we de fiches voornamelijk gebruikt voor de opvolging en evaluatie van de leerlingen, waar ze hun nut meer dan bewezen hebben.

Zoals gezegd, duaal leren vraagt heel wat overleg tussen school en bedrijf. De projectfiches maken dat proces een stuk efficiënter en gemakkelijker. Aan de hand van de fiches kan je meteen zien welke opdrachten en oefeningen de leerling al heeft uitgevoerd, welke competenties hij of zij onder de knie heeft en waar nog aan gewerkt moet worden. Het is ook makkelijker om te bepalen wie welke opdracht op zich neemt. Qua evaluatie zijn de projectfiches echt een meerwaarde. Bij Technicum zijn de fiches bovendien gekoppeld aan een online-evaluatietool waardoor wij, de leerkracht en de leerlingen, meteen kunnen zien hoever we staan. Het is ook fijn dat je bijvoorbeeld foto’s kan toevoegen van het resultaat van een opdracht.

Tot slot wil ik er graag nog op wijzen dat we veel overleggen met de school over de fiches zelf. Wat kan er nog verbeteren? Zijn sommige fiches niet te ingewikkeld voor de leerling? Hoe kunnen we het leerproces op school en op de werkvloer nog beter op elkaar afstemmen? Wat mij betreft zijn de projectfiches een erg handige tool die alleen nog maar zal verbeteren naarmate meer scholen en bedrijven er gebruik van zullen maken.

TOM GEERS, Leraar 3de graad carrosserie (5de, 6de en 7de leerjaar), Technicum Antwerpen Verantwoordelijke duaal leren

“Door de koppeling met de competenties uit het standaardtraject zijn de fiches universeel bruikbaar, ongeacht de school en het bedrijf waar de leerlingen hun opleiding volgen.”

Of leerlingen nu een opleiding volgen in het standaardtraject of een duaal leertraject, het is de bedoeling dat ze op het einde van de rit over dezelfde competenties en kennis beschikken. Voor ons als school is de koppeling van de projectfiches aan de competenties uit het standaardtraject een heel belangrijke troef. Doordat elke projectfiche duidelijk omschrijft welke competenties uit het standaardtraject in een oefening of opdracht aan bod komen, is het heel gemakkelijk op te volgen wat er al behandeld is, hoever de leerling al staat en welke opdrachten nog moeten gebeuren. Ik denk dat dit één van de voornaamste redenen is waarom de leerkrachten in onze school de fiches ook gebruiken in het standaard leertraject.

De fiches zijn bovendien een heel praktisch hulpmiddel in de samenwerking met de bedrijven. Ze vormen een handige checklist om afspraken te maken rond de concrete invuling van de opleiding: welke opdrachten voeren de leerlingen uit op school, en welke op de werkvloer? Dat is dankzij de fiches heel eenvoudig te coördineren. Ook op het vlak van evaluatie, omdat je aan de hand van de hand van de fichebundels, hetzij online – via onze online-evaluatietool – hetzij ‘manueel’ gewoon kan zien welke leerstof al behandeld is en welke nog niet.

Wij hebben de projectfiches vorig schooljaar voor het eerst gebruikt. We overleggen zowel met de bedrijven als met EDUCAM om te kijken hoe we het systeem nog kunnen verbeteren, hoe we de fiches nog beter kunnen afstemmen op de noden van het onderwijs en de bedrijven. Maar het belangrijkste pluspunt is dat de projectfiches door hun koppeling aan de standaardcompetenties, universeel bruikbaar zijn, ongeacht de school waar de leerling zijn opleiding volgt. Dat geldt trouwens ook voor de bedrijven die meewerken in duale opleidingstrajecten. Hoe meer bedrijven die fiches gebruiken, hoe voordeliger voor de leerling. Wanneer die dan bijvoorbeeld naar een andere onderneming trekt tijdens zijn opleiding, dan kan het nieuwe bedrijf meteen zien waar de leerling staat en kan het gelijk inpikken, zodat de leerling de opleiding zonder veel ongemak of oponthoud kan verderzetten.