‘Een defect waar ik vroeger uren aan kwijt was, herstel ik nu in een kwartier’

Fietshandelaar Geert Peeraer is opgegroeid tussen tweewielers, maar de stap naar de elektromotor was een uitdaging. Om storingen sneller en efficiënter te kunnen oplossen, schreef hij zich in voor een opleiding. 'Wat mij betreft een must voor iedereen die fietsen herstelt.'

Elektrische fietsen iets voor oude mensen? Dat is al lang niet meer het geval. ‘Ik verkoop misschien nog tien gewone fietsen per jaar’, zegt Geert Peeraer (55), zaakvoerder van Fietsen Peeraer in Merksplas. ‘Iedereen wil een elektrisch model: om naar het werk te fietsen, de kinderen te vervoeren, of een gezinswagen te vervangen.’
Peeraer begon op zijn vijftiende al te sleutelen aan de fietsen in de zaak van zijn ouders, die hij later met zijn vrouw overnam. De laatste jaren specialiseerde het koppel zich in elektrische fietsen, maar dat was niet evident. ‘In de autobranche is de overgang naar elektrische en computergestuurde systemen over decennia gespreid geweest. Maar bij fietsen had je twintig jaar geleden enkel een dynamootje. In enkele jaren tijd zijn we van helemaal niets naar volledig elektrisch en computergestuurd gegaan. En daar wist ik oorspronkelijk weinig over.’
Opleidingen over elektrische fietsen waren er lange tijd enkel van fabrikanten. ‘Die waren prima, maar ik voelde een gebrek aan basiskennis elektriciteit en had nog nooit een multimeter gebruikt; dat leerde ik tijdens de merktrainingen niet.’


Meteen effect


Geert Peeraer besliste zich in te schrijven voor een vijfdaagse opleiding om de basis van elektriciteit, batterijtechniek en diagnose onder de knie te krijgen. Het effect merkte hij onmiddellijk in zijn werkplaats. ‘Met de juiste cursus krijg je inzicht in hoe alles werkt, en verlies je minder tijd. Zo kwam er onlangs een klant bij ons met een vrij nieuwe e-bike die af en toe uitviel. Vroeger zou ik dan eerst het display vervangen hebben en getest, dan de trapassensor enzovoort. Dan ben je bijna een dag en ettelijke testritten verder voor je het probleem gevonden hebt. Nu heb ik, zoals in de opleiding, stekkertje per stekkertje gemeten, en kwam ik erachter dat er een draadje niet goed gemonteerd zat in de stekker van de trapassensor. In een kwartier was de boosdoener gevonden.’
Medewerker Abdi Daher volgde dezelfde opleiding. De Somalische vluchteling leerde de eerste kneepjes van het vak bij Fietspunt* Turnhout, startte vervolgens via het systeem van Individuele Beroepsopleiding bij Peeraer, en werd na enkele maanden ook vast aangenomen. ‘Stoten we vandaag op een probleem, dan overleggen we: hoe pakten we dat in de opleiding aan? Wat mij betreft is die training echt een must voor iedereen die fietsen herstelt.’


Oefenen met splinternieuwe modellen


Geert Peeraer is vooral te spreken over de praktische aanpak van de lesgever. ‘Basisbegrippen als spanning, weerstand en vermogen kregen we goed uitgelegd, maar daarna werd dat meteen geïntegreerd in de praktijk’, zegt hij.
‘Oefenen deden we met hedendaagse, splinternieuwe modellen. De lesgever had twintig jaar ervaring op de teller en dat merkte je. Door de praktische manier van werken was de opleiding ook prima te volgen door iemand als Abdi, die nog niet perfect Nederlands spreekt.’
Peeraer en Daher volgden de opleiding aan het einde van de winter, traditioneel een rustige periode, maar door de coronacrisis is het dit jaar razend druk. Niet evident om dan vijf volledige dagen uit te trekken voor een opleiding. ‘Het is een investering, ja. We hebben heel bewust vijf dinsdagen niets ingepland. Maar op lange termijn bespaart het je net heel veel tijd.’


Een storing in een kwartier leren herstellen?

Bekijk de e-bikes opleiding

 

*Fietspunt is een maatschappelijke organisatie onder de koepel van Sociale economie en tewerkstelling.