Europese primeur: een modelwerkplaats voor herstelling en onderhoud van waterstofvoertuigen

Persbericht

Zoals in 2011 al gebeurde voor de komst van hybride en elektrische voertuigen, bereidt EDUCAM de automobielsector nu voor op de marktintroductie van waterstofvoertuigen. Daarom wordt in Vlaanderen en Wallonië een gloednieuw certificerings- en opleidingsprogramma gelanceerd dat gericht is op deze alternatieve aandrijfvorm. Bovendien heeft de organisatie in beide landsdelen geïnvesteerd in hydrogen-ready infrastructuur, uniek in Europa. Deze twee modelwerkplaatsen zijn niet alleen geschikt om in alle veiligheid interventies aan waterstofvoertuigen aan te leren, maar dienen ook als infrastructurele blauwdruk voor het automotive bedrijf.

Risicovrij werken met waterstof

Eind oktober besliste de Europese Unie over een totaalverbod op de verkoop van thermische voertuigen vanaf 2035. Het begin van het einde voor de klassieke verbrandingsmotor. De uitfasering van benzine-, diesel- en hybride motoren maakt definitief de weg vrij voor ‘nul-emissie’-oplossingen. Maar dat impliceert een aanpassing van de gehele automobielsector. Met het unieke waterstofprogramma en de omkadering bewijst EDUCAM als kennis- en opleidingscentrum voor de sector eens te meer zijn vermogen om te anticiperen op verandering.

Centraal in het plan van aanpak van EDUCAM staan de twee opleidingsateliers in de trainingscentra in Lokeren en Luik, ontworpen en gebouwd in nauw overleg met de beste waterstofexperts. Ze voldoen volledig aan de geldende voorschriften en omvatten alle voorzieningen die nodig zijn om veilig te werken aan waterstofvoertuigen. Als infrastructuur voor de opleiding en certificering van werknemers zijn ze bovendien uitgerust met de nodige didactische standen om te leren werken met deze aandrijfvorm, die voor de meeste technici voorlopig nog onbekend terrein is. Met de verschillende standen is het mogelijk om tijdens de opleiding afzonderlijk te focussen op specifieke elementen van de motoren, batterijen of brandstofcellen. Daarnaast zijn er ook nog twee waterstofvoertuigen aanwezig om de globale werking van waterstofsystemen aan te leren.

Inspiratiebron voor de sector

Nooit eerder werd in Europa een dergelijk uitgebreid ‘ecosysteem’ ontwikkeld voor interventies aan waterstofvoertuigen. Beide faciliteiten hebben niet alleen een voorbeeldfunctie op het vlak van technische, wettelijke en veiligheidsvereisten, het concept ervan valt ook vrij eenvoudig te reproduceren door ondernemers in de automobielsector die waterstofvoertuigen onderhouden. Ze kunnen namelijk zelf zien en ervaren welke ingrepen er nodig zullen zijn op het gebied van infrastructuur, organisatie en veiligheid.

Een dergelijke werkplaats kan zowel in nieuwe als in bestaande gebouwen geïntegreerd worden. Dit vergt wel een veel striktere aanpak dan voor elektrische voertuigen, omdat waterstof vluchtig en ontvlambaar is. Zo moet de daarvoor bestemde ruimte uitgerust zijn met tal van veiligheidssystemen zoals detectoren, een visueel alarm, een speciaal ventilatie- en afzuigsysteem en automatische deuren en poorten in geval van alarm.  Ook de werkprocedures zijn volledig anders, niet alleen wat betreft de veiligheid van de werknemers, maar ook voor de technologie zelf.

Certificeringscursussen en workshops voor managers

Om de veiligheid van werknemers te garanderen, is het belangrijk de eigenschappen van waterstof en de risico's en gevaren ervan te kennen. Wie aan waterstofvoertuigen werkt, moet daarom niet alleen beschikken over een specifieke reeks technische vaardigheden, maar moet ook goed weten hoe alles werkt en welke instrumenten te gebruiken.

De certificeringsopleidingen voor het werken aan waterstof zijn verdeeld in 3 vaardigheidsniveaus, afhankelijk van het soort werk (herstellingen, carrosserie, wegenwacht enz.) dat een werknemer moet uitvoeren:

  • Hydrogen 1: een Gesensibiliseerd Medewerker mag uitsluitend werken aan de niet-waterstofhoudende onderdelen van het voertuig
  • Hydrogen 2: een Gespecialiseerd Medewerker mag werken aan zowel niet-waterstofhoudende onderdelen van het voertuig als aan het waterstofsysteem zelf (drukloos en waterstofvrij).  
  • Hydrogen 3: de opleiding voor de Hydrogen Risk Expert is momenteel in analyse.

Net als bij het certificeringssysteem voor hybride en elektrische voertuigen (HEV) - tot op heden zijn bijna 30.000 mensen HEV-gecertificeerd - eindigt elk niveau van de waterstofopleiding met een sectortest (zowel theoretisch als praktisch). Vanwege de constante evolutie van de technologie en het feit dat veiligheid regelmatig opfriscursussen vereist, zijn de behaalde certificaten 6 jaar geldig.

Daarnaast organiseert EDUCAM strategische workshops voor bedrijfsleiders over de impact van nieuwe aandrijflijnen zoals waterstof op de organisatie van hun automobielbedrijf. Zo kunnen zij hiermee rekening houden bij de toekomstige organisatie van verkoop- en aftersalesprocessen en bij de klantbenadering en het personeelsbeheer.

Wie is EDUCAM?

EDUCAM is het kennis- en opleidingscentrum van de autosector en de aanverwante sectoren in België. Wij initiëren en stimuleren de (talent)ontwikkeling en de opleiding van werknemers en organisaties, naadloos afgestemd op de realiteit van de bedrijven. Onze ambitie is om een grote toegevoegde waarde te bieden aan werkgevers, (toekomstige) werknemers en onze partners. Nu en in de toekomst.

 

Veiligheid
Waterstof