Hoe je je team succesvol door verandering loodst

Digitalisering, reorganisatie …Vernieuwing is onvermijdelijk als je bedrijf succesvol wil blijven. Maar de impact van verandering op het personeel wordt al te vaak onderschat. Leid hen zonder kleerscheuren door de transitie, met deze tips.
 

Een nieuw IT-systeem, een aanpassing van de ploegendiensten, of een ingrijpende wijziging van je processen. Verandering kan je werkvloer tijdelijk op zijn kop zetten. Met de juiste vaardigheden zorg je dat je personeel toch als een man achter de nieuwe werkwijze gaat staan.

  1. Kies je timing zorgvuldig. Het management is dan wel al een hele tijd bezig met deze verandering, je personeel weet nog nergens van. En ook zij hebben tijd nodig om zich aan te passen. Wel wacht je beter met communiceren tot er een duidelijk actieplan is. Plan dus je communicatie, en vermijd paniek. 
  2. Coach je team. Veel leidinggevenden onderschatten de impact van verandering op de betrokkenheid en de productiviteit. Ze verwachten dat medewerkers de verandering zomaar zullen accepteren, en de nieuwe vaardigheden meteen onder de knie hebben. Maar zo werkt het niet. Bouw aan het zelfvertrouwen van je team met demo’s en opleidingen. Peil geregeld naar wat je medewerkers nodig hebben om te slagen.
  3. Wees zichtbaar. Verandering brengt onvermijdelijk ook negatieve reacties naar boven. Verstop je niet, maar neem kritiek en bezorgdheden serieus. Beloof je iets, hou dan woord. En loopt er al eens iets fout, communiceer dan eerlijk en duidelijk.
  4. Bouw coalities. Om verandering succesvol te leiden, moet je je team kennen. Wie is de bruggenbouwer en wie de technologiefan? Wie heeft het eindeloze geduld om collega’s op te leiden? Met die kennis bouw je een sterk team uit, dat met jou de verandering kan uitdragen.

Meer tips? In de opleiding "Sturen van verandering op de werkvloer" voor leidinggevenden leer je hoe je je afdeling met een trefzekere strategie door verandering loodst.

Ik wil meer info over de opleiding "Sturen van verandering op de werkvloer"