Inzetten op de motivatie van de medewerkers

“Opleidingen zijn een essentiële schakel in de motivatie van medewerkers, zeker in onzekere tijden als vandaag”, klinkt het bij EDUCAM. “Door een flexibele invulling wordt door vorming nog meer geïnvesteerd in de langetermijnrelatie met de medewerkers.”

“Het valt op hoezeer de formules voor opleidingen de voorbije jaren systematisch uitgebreid zijn”. Dat zegt Yannis De Swert, Verantwoordelijk voor de Business Lab leeroplossingen bij EDUCAM. “Deze trend bouwt verder op het uitgangspunt dat de ontwikkeling van kennis en vaardigheden een belangrijke tool is voor de motivatie van medewerkers.  Ook – en vooral – in tijden die gekenmerkt worden door heel wat onzekerheid . Voor wie zich in een vorm van tijdelijke werkloosheid bevindt, kan het perspectief op een te volgen opleiding erg motiverend zijn. Het toont aan dat men in hem of haar gelooft, dat men als werkgever bereid is in de gegeven medewerker te investeren. En een medewerker die het gevoel heeft bekwaam te zijn in zijn job, zal extra gestimuleerd zijn. Opleidingen zijn dan ook een win/win, voor de werkgevers, maar ook voor de collega's. Een medewerker deelt namelijk ook zijn opgedane kennis met de anderen op de werkvloer.”

Kortere opleidingen

Dat sinds 1 maart een wijziging in de regeling rond het vormingskrediet van kracht is, kan gerust in deze ruimere trend naar meer flexibiliteit op opleidingsvlak geplaatst worden. De grote verandering is dat de sociale partners hebben besloten dat voortaan ook opleidingen in halve opleidingsdagen (4u in plaats van 8u) in aanmerking komen. De vraag naar opleidingen vanuit het bedrijfsleven stijgt. Zeker voor de koetswerkbedrijven en de metaalhandel is er een grotere behoefte aan korte, doelgerichte opleidingen. Specifiek voor de sector van het koetswerk kan opleiding voortaan ook op de werkplek van de betrokken arbeiders gegeven worden, in de vertrouwde werkomgeving en met de toestellen waarmee de werknemer vertrouwd is te werken.

Vruchten van opleidingen plukken

“De flexibilisering van de toepassingscriteria van het vormingskrediet, is illustratief voor de bewegingen die op de opleidingsmarkt aan de gang zijn”, aldus Yannis De Swert. “Zo voel je dat er een groeiende behoefte is aan opleidingen die nauwer aansluiten met wat zich op de werkvloer afspeelt. Zowel werkgevers als medewerkers willen vrij snel de vruchten van hun opleiding plukken. “Inzetbaarheid en toepasbaarheid” van die nieuwe kennis of vaardigheid zijn de sleutelwoorden. In sommige gevallen zal dit sneller het geval zijn als het leren op hun vertrouwde werkplek gebeurt. Anderen zullen eerder gemotiveerd worden door een opleiding te volgen in een opleidingscentrum en genieten van het contact met gelijken of “peers”, zoals dat dan heet. Een opleiding berust op een wisselwerking tussen lesgever en cursist, maar ook tussen de cursisten onderling. De trainer wordt zo een moderator die de interactie in de groep leidt en is een coach die zelfstandig en van elkaar leren stimuleert.”

Investeren in relatie op lange termijn

Ook aan werkgeverskant ziet men een groeiende voorkeur voor kortere opleidingen. Het zou echter verkeerd zijn te geloven dat kortere opleidingen betekenen dat ondernemingen minder investeren in opleiden. Integendeel, er wordt vaak gekozen voor meerdere kortere modules over een langere periode in plaats van een eenmalige, lange opleiding. Ontwikkelen van mensen is dan ook geen “one size fits all”: bewust kiezen voor werkvormen en leermomenten die het best aansluiten bij de doelgroep en de materie is cruciaal. “Dat is onze core business bij EDUCAM”, benadrukt De Swert. “Investeren in de ontwikkeling van medewerkers is investeren in een langetermijnrelatie”