Kennis van elektromechanica om tijd en geld te winnen

Een troef voor carrossiers: volg de evoluties in de autowereld.

Als carrossier bent u zeker met de volgende vervelende situatie vertrouwd: terwijl u de laatste hand aan een herstelling legt en de klant al aanwezig is om zijn wagen op te halen, floept er een controlelampje op het dashboard aan. Of erger nog, op weg naar huis ziet hij dat er een probleem is met de achteruitrijcamera of een ander veiligheidssysteem.


Om een klant een perfect werkend voertuig af te leveren, hebt u dan geen andere keuze meer dan een afspraak met een mechanicawerkplaats te maken voor de herstelling van de sensoren en andere systemen die tijdens de crash beschadigd zijn. Voor u als professional betekent die oplossing een verlies van tijd en inkomsten. Ze heeft trouwens ook gevolgen voor de klant, wiens voertuig langere tijd onbeschikbaar zal zijn.


Alle koetswerkbedrijven vrezen deze situatie weliswaar, maar ze zijn niet altijd in staat om tussen te komen bij gebrek aan geschikte diagnosetoestellen. In combinatie met een beperkte kennis van elektromechanica maakt dit gebrek dat u verplicht bent om een mechanicawerkplaats in te schakelen, die na de herstelling zal optreden om de verschillende sensoren, elektrische kringen en veiligheidssystemen weer gebruiksklaar te maken.


Dankzij een basiskennis van elektromechanica kunt u het probleem en de oplossing ervoor identificeren.


"Terwijl de evoluties elkaar steeds sneller opvolgen en steeds complexer worden, kan het voor een carrossier of een plaatwerker een enorme troef zijn als hij enige kennis van deze complexe systemen in huis heeft. Zo wordt er al niet in de carrosserie gesneden op een plaats met veel elektrische kringen. Daardoor worden nutteloze en kostelijke herstellingen vermeden," verklaart Geoffrey Balcaen, lesgever voor EDUCAM in Autotech.


"EDUCAM heeft een vraag van de sector beantwoord, met name naar bijkomende en nieuwe competenties om een herstelling te kunnen verrichten zonder dat men daarvoor een collega-professional hoeft in te schakelen. Dit verklaart waarom we een nieuw opleidingstraject hebben gecreëerd," stelt de lesgever.


"Dankzij deze opleiding kunnen managers maar ook geïnteresseerde arbeiders van koetswerkbedrijven hun kennis van diagnose verruimen, onder meer op het vlak van schemalezen, het gebruik van meettoestellen, storingzoeken en probleemoplossen," verduidelijkt de lesgever.


De opleiding duurt negen dagen en is toegespitst op uw specifieke behoeften, afhankelijk van de situatie op het terrein.


Dankzij de nieuw verworven competenties zult u autonoom, zonder interventie van een mechanicawerkplaats, de meeste herstellingen aan alle voertuigtypes kunnen verrichten. "Vandaag worden allerlei veiligheids- en rijhulpsystemen gemeengoed en zijn ze standaard aanwezig, zelfs in instapmodellen. Als u de herstelling en de ijking zelf in uw eigen werkplaats kunt verrichten, wint u bijgevolg tijd en geld," besluit de lesgever.

 

Om de kwaliteit van de opleiding te verzekeren, is het aantal plaatsen in de opleiding  beperkt, dus schrijf je vandaag nog in !