Koetswerk, een boeiende sector die permanent evolueert

Sinds het einde van de jaren 80 wordt het beroep van carrossier gekenmerkt door grote veranderingen, zowel wat de gebruikte materialen als wat het ontwerp van voertuigen betreft. 

Didier Balcaen, lesgever in reparatietechnieken voor carrossiers, werkt al meer dan 40 jaar in de autosector. In al die jaren heeft hij heel wat treden van de ladder beklommen en tal van ontwikkelingen meegemaakt die van grote invloed zijn geweest op zijn beroep.

didierbalcaen_educam_retroscpective_carrosserie

Waarom die evoluties en welke impact hebben ze op je dagelijkse werk?  

« Ik herinner me dat carrossiers lange tijd op hun ervaring vertrouwden om een voertuig te repareren. Met de huidige technologische ontwikkelingen is dit niet langer mogelijk. Er zijn nieuwe materialen en legeringen ontwikkeld, waardoor zowel informatie als opleiding over nieuwe reparatiemethoden nu cruciaal zijn geworden als je kwaliteitswerk wil leveren dat voldoet aan de veiligheidsnormen. »

Verandering is niet meer te stoppen

Didier maakte dus de komst van HSS-staal in koetswerkbedrijven mee, waarmee aan deze behoeften werd voldaan. Dit betekende ook dat hij nieuwe reparatietechnieken moest beheersen.

Hij herinnert zich de aanwezigheid van Matthieu, sinds 2010 professioneel carrossier in Sint-Lambrechts-Woluwe, in een van zijn trainingssessies.  

« Hij legde me uit dat hij het rechtervoorportier voor een klant moest richten. Matthieu gebruikte toen een techniek die al vaak zijn waarde heeft bewezen: het warm vervormen. Het probleem is dat hij niet kon weten dat hij, door het HSS-staal te sterk te verhitten, de mechanische sterkte ervan zou aantasten. Dit had een negatieve impact op de veiligheid in het voertuig. Hitte tast zeer hoog elastische materialen aan. Je moet bijgevolg andere manieren kiezen om deze te repareren. Bovendien is het door de toename van het aantal sensoren niet langer mogelijk om op gelijk welk punt in het koetswerk te snijden. »

Wie geen kennis bezit is genadeloos overgeleverd aan verandering.
Rémi Belleau
Opleiding voor betere prestaties

Je werkdag wordt steeds langer en je klanten worden steeds mondiger en veeleisender. Je moet nauwgezet reparaties uitvoeren in een steeds kortere tijd. Door de technologische ontwikkelingen en de nieuwe materialen zijn je arbeidsmethoden van vroeger niet langer toereikend.

Een goede opleiding is essentieel geworden als je je klanten wil behouden en aan al hun verwachtingen wil kunnen voldoen.

Het weigeren of uitbesteden van een reparatie wegens gebrek aan tijd en/of kennis kan namelijk duur uitvallen. Het is geen geheim dat voldoende tijd voorzien voor opleiding ook een kost is. Maar wat kost het als je er niet in slaagt om een reparatie correct te verrichten en te voltooien? 

Zowel professioneel als financieel hebt je alle belang bij opleiding.

Het is in jouw belang... en in dat van je klanten:

  • Een kortere doorlooptijd en dus een hogere capaciteit voor te herstellen voertuigen
  • Extra knowhow, dus meer klanten
  • Foutloze reparaties, dus tevreden klanten
  • Een betere reputatie, zodat je je onderscheidt van je concurrenten  
  • Meer positieve aanbevelingen en ratings, dus steeds meer klanten  

Bij EDUCAM begeleiden ervaren en gepassioneerde trainers je doorheen je opleiding. Jij hebt het talent, zij bieden je de sleutels tot succes.

Onze teams zijn en blijven op de hoogte van de recentste ontwikkelingen in je sector. Zij bieden oplossingen wanneer je moeilijkheden ondervindt. Nooit meer zal je nog een reparatie moeten weigeren omdat je onvoldoende zelfzeker bent. Je zal je reputatie een hoge vlucht zien nemen.

Vind jezelf opnieuw uit en neem de tijd voor opleiding, want dit is belangrijk voor je toekomst in het vak.
 

Ontdek ons opleidingsaanbod over koetswerk