Opleiding 'Adviseren en verkopen' creëert een sterke meerwaarde voor uw zaak

De fietsensector mag dan al gekenmerkt zijn door een grote vakkennis, tegelijk moet vastgesteld worden dat zich tot een goede verkoper ontpoppen bepaalde vaardigheden vergt. Deze bijbrengen is dé bedoeling van deze opleiding. Deze communicatie- en verkoopsopleiding van twee dagen steunt op eerder opgedane ervaring en is volledig op maat van de fietsensector. Daardoor vormt ze een opmerkelijke troef voor uw onderneming!

Uw mannetje kunnen staan in de fietsensector vergt de nodige technische bagage. Niet toevallig onderging de sector doorheen de jaren een heus professionaliseringstraject. Toch stellen we vast dat deze groeiende kennis en kunde zich niet altijd op het vlak van verkoopsstrategie voorgedaan heeft.  Dit is dan ook meteen een antwoord op de waarom-vraag van deze opleiding.

Proactiever dan voorheen

Verkopen vergt sowieso een proactievere benadering dan voorheen”, zegt Yannis De Swert, Manager Business Lab bij EDUCAM. “Jij moet als verkoper naar de klant gaan, terwijl het vroeger eerder andersom was. Je moet ook vrij snel bepalen over welke type klant het precies gaat. Is het iemand met voorkennis? Hoe goed heeft hij zich eerder al geïnformeerd? En hoe belangrijk is het onderdeel prijs in zijn keuzeproces? In welke fase van het proces breng ik trouwens dat prijsaspect ter sprake? Het komt erop aan de juiste signalen te detecteren en op die manier een behoefteanalyse te maken. Deze aanpak is steeds pertinenter geworden voor de fietsensector.

De troef van uw zaak

Bouwend op de ervaring van eerdere soortgelijke opleidingen, werkte EDUCAM dit product uit specifiek voor de fietshersteller. Het hele verkoopsproces wordt behandeld, van het betreden van de winkel tot het verlaten ervan. Een e-bike is een typisch voorbeeld van een product waarvoor deze opleiding een reële meerwaarde biedt. Vaak heeft de klant iets gezien op internet dat hem “wat lijkt”, maar totaal niet is afgestemd op zijn behoeften. Je zou dit als een quick win kunnen beschouwen, maar de ervaring leert dat dit vaak als een boemerang terugkomt. Een klant die een aanzienlijk bedrag uitgeeft wil ook enkele maanden of jaren later tevreden zijn. Het is de taak van de verkoper om de klant te begeleiden naar een fiets op maat. De showroom en fysieke winkel bieden nu eenmaal een meerwaarde die het net niet heeft. De verkoper moet net dat tikkeltje verder gaan en de klant correct inschatten, uiteraard met aandacht voor eventuele andere producten zoals bagagetassen of GPS. En misschien is de klant wel geïnteresseerd in een leasecontract voor zijn fiets? Ook dat zijn zaken die idealiter in de winkel en niet online besproken worden.

 

Ik wil meer info over de opleiding "Adviseren en verkopen"