Werkplaatsmanagement (3d)
Opleidingsinhoud
Dag 1: Bedrijfseconomie van de werkplaats
Het opzet van het individueel verbeterplan
- Verkenning van een werkplaatsanalyse op basis van het EDUCAM-sjabloon
- Planning en afspraken bij het opstellen van het verbeterplan
De werkplaats als profitcenter in een concurrentiele omgeving:
- Analyse van de werkplaats in zijn concurrentiële context
- De kwaliteitsbeleving van de werkplaats door de ogen van de klant
Werkplaatsproductiviteit
- Productiviteit, bezettingsgraad en efficiency
- De werkorderanalyse
Praktijkopdracht
Dag 2: Sturen en verbeteren van de werkplaats
Voorstelling van de praktijkopdracht uit lesdag 1
- Bespreking van de belangrijkste vaststellingen uit de praktijkopdrachten van de deelnemers
Urenberekening, kostprijscalculatie en rendabiliteit
- VABIP (vuistmethode berekening productieve en improductieve uren)
- Kostprijsberekening uren
- Kostprijsberekening gereedschappen en apparaten
- Verkooptarieven berekenen
Processen in de werkplaats
- Kwaliteitsprocedures tussen verschillende afdelingen
- Werken met flowcharts
- Communicatie tussen afdelingen: de interne klant
Praktijkopdracht
Dag 3: De afdelingsbegroting opstellen, bijsturen en bewaken
Voorstelling van de praktijkopdracht uit lesdag 2
- Bespreking van de belangrijkste vaststellingen uit de praktijkopdrachten van de deelnemers
Een werkplaatsbegroting opstellen en opvolgen
- Structuur van een werkplaatsbegroting
- Werken met werkplaats-KPI's
- Bijsturen en bewaken
Een verbeterplan presenteren en verdedigen
- Presentatievaardigheden
- Praktijkoefeningen
De praktijkopdracht kan optioneel verder uitgewerkt worden op basis van zelfwerkzaamheid.
Afspraken over de inlevering van de praktijkopdracht en de feedback over de praktijkopdracht worden in voorkomend geval met de trainer gemaakt.
Doelstelling
Na het volgen van deze opleiding is de deelnemer in staat om:
- de kengetallen van de werkplaatsafdeling te lezen, te interpreteren en te vertalen in de praktijk van cijfermatige rapportages
- deze kengetallen in te zetten bij het nemen van beslissingen
- interne kwaliteits- en communicatieprocedures op te zetten, te analyseren en te verbeteren
- de werkplaatsafdeling qua marketing te plaatsen en te sturen in het lokale concurrentieveld
- een actieplan met verbeterpunten te schrijven (op basis van een sjabloon), te verdedigen voor de directie en te implementeren voor de werkplaatsafdeling
Doelgroep
Leidinggevenden van het aftersalesdomein, met voorop de werkplaatsmanager. De opleiding is ook toegankelijk voor de aftersalesmanager, de werkplaatsleider, de receptionist en de brigadier met minimaal vijf jaar ervaring.
Leermiddelen
- Een opleidingshandboek
- Een Powerpointpresentatie
- Een praktijkopdracht
Bedrijven
Deze opleiding organiseren enkel voor een groep medewerkers van uw bedrijf?
Vraag uw InCompany opleiding aan
Deze opleiding op maat van jouw bedrijf?
Neem contact op met EDUCAM voor een afspraak.
Onderwijs
Andere interessante opleidingen
Niet gevonden van je zocht? Deze opleidingen kunnen jou ook interesseren.