Samenwerking EDUCAM en Cevora: enkele opleidingen in de kijker

Een selectie van tien niet-technische EDUCAM-opleidingen, vormingen die het hele traject dat de klant aflegt bestrijken en met een praktische toets als rode draad. Het is de resultante van EDUCAM en Cevora die de handen inniger in elkaar slaan. Bij wijze van illustratie schetsen we ook twee van die opleidingen.

Onze samenwerking met Cevora draait rond het openstellen van bestaande opleidingen, niet de ontwikkeling van nieuwe”, steekt Yannis De Swert, Consultant Business Training, Coaching & Consultancy bij EDUCAM, van wal. “Dat we een selectie maakten van niet-technische opleidingen is niet zo verwonderlijk. Het doelpubliek van Cevora zijn nu eenmaal bedienden. Met deze selectie werken we op twee domeinen: sales en aftersales. Op die manier bestrijken we het hele traject dat de klant aflegt. Van de ontvangst in de showroom, gevolgd door informatieverstrekking en demonstraties, tot de verkoop, maar evenzeer de contacten die achteraf nog plaatsvinden. Ook na de verkoop blijft de omgang met die klant ontzettend belangrijk. Bepalend zelfs voor de klantenbinding.”

Bij wijze van illustratie een schets van twee opleidingen die tot de selectie behoren.

Cijfermatig aansturen van de werkplaats

Deze opleiding van vier dagen heeft als belangrijkste doel de organisatie van de werkplaats te verbeteren. En dit bereikt men door met een aantal componenten rekening te houden. 'Meten is weten' is er zo een. Je kan maar bijsturen en veranderen als je de cijfers kent. 'Processen verbeteren' is een ander onderdeel. Waarom doe je de dingen op deze manier? Kan dat niet anders en efficiënter? De derde component, tot slot, is 'mensen omhoog krikken'. Veranderingen kunnen pas succesvol zijn als er een voldoende breed draagvlak bij de medewerkers is. Je kan de mooiste plannen uittekenen, maar als je je mensen niet meehebt, zijn ze gedoemd om dode letter te blijven. Op een evenwichtige manier een team aansturen is met andere woorden cruciaal.”

“Het is niet toevallig dat we net deze drie componenten samen in de opleiding verwerken”, vervolgt Yannis De Swert. “Vroeger deden we dat niet, maar we ondervonden dat de opleiding succesvoller wordt door ze te samenvoegen. Daarnaast zijn er nog andere lessen die we uit de opgedane ervaring getrokken hebben. Leiding geven blijft vaak een moeilijk punt, precies daarom krijgt het heel wat aandacht. Ook communicatie tussen de verschillende diensten is een belangrijk werkpunt. Stel dat een wagen op afspraak binnenloopt, maar de noodzakelijke onderdelen werden niet besteld. Niet alleen is dit gênant naar de klant toe, maar aan dit verkeerd afstemmen hangt ook een prijskaartje.”

Scoren met elektrische voertuigen

“Deze opleiding van één dag speelt in op de vaststelling dat elektrische voertuigen een 'hot issue' zijn op dit ogenblik”, legt Yannis De Swert uit. “Klanten hebben veel vragen, wat productkennis vergt, ook voor wie een niet-technische functie bekleedt zoals verkopers. Nu merken we dat heel wat onder hen nogal onwennig omgaan met vragen die ze voorgeschoteld krijgen. Er zijn grosso modo twee soorten klanten: zij die al overtuigd zijn maar nog met enkele praktische vragen worstelen, en degene die dat nog niet zijn en meer fundamentele vragen beantwoord willen zien. Om al deze antwoorden te kunnen geven moet men van verschillende markten thuis zijn. Uiteraard is er de technische kant van hoe zo'n hybride of elektrisch voertuig precies werkt. Maar er is ook het fiscaal plaatje. Of erg praktische vragen rond het opladen, te gebruiken type stekker, enzovoort. Hiervoor stoomt deze opleiding de cursist klaar.”

Zwaartepunt in het najaar

“Qua timing mikken we vooral op het najaar om ons aanbod op kruissnelheid te krijgen”, stelt De Swert. “Dit heeft zo zijn redenen. We willen zoveel mogelijk post-corona aan de slag. Waarom precies? Op dat moment zullen fysieke lessen weer mogelijk zijn. Er zal ook een grotere groep verzameld kunnen worden. De meerwaarde van het klassiek lesgeven met interactie tussen de cursisten en de lesgever ligt voor de hand. Maar de ervaring leert ook dat de onderlinge contacten leerrijk zijn en erg geapprecieerd worden.”

Ontdek hier het volledige aanbod