10’ op Facebook om klanten aan te trekken

10’ op Facebook om klanten aan te trekken

In amper tien minuten per dag kun je een Facebookpagina onderhouden voor je zaak. Een kleine en goedkope inspanning die klanten oplevert. In de opleiding Digital Auto Retail van EDUCAM leer je de kneepjes van het vak.

‘Mensen onderschatten de kracht van sociale media’, zegt EDUCAM-lesgever en socialemedia-expert Mic Adam. ‘Stel dat je als garage of concessiehouder een lokale voetbalploeg sponsort. Als je foto’s van een wedstrijd op je Facebookpagina zet, leren de fans van die ploeg zo jouw zaak kennen. En misschien heeft een van hen straks wel een nieuwe auto nodig.’

‘Aanwezig zijn op sociale media levert wel degelijk klanten op’, verzekert Mic Adam. ‘Als mensen iets nodig hebben, zoeken ze op het internet. Je kan niet anders meer dan zichtbaar zijn online.’

Via sociale media kun je een nieuw product of een dienst promoten. Bovendien kun je ze gebruiken om klantentrouw aan te zwengelen. ‘Net zoals je in je zaak een praatje slaat met een klant, leg je ook via sociale media contact. Zo creëer je betrokkenheid.’

‘Geen tijd’

‘Ik heb daar geen tijd voor is een excuus dat ik vaak hoor. Maar het vergt niet veel tijd om een succesvolle Facebookpagina te onderhouden’, zegt Mic Adam. ‘Tien minuten per dag volstaat. Het enige waar je veel tijd in steekt, in het begin, is uitzoeken hoe dat werkt. Net dat kun je efficiënt leren via de opleiding van EDUCAM.’

Nog iets waar mensen bang voor zijn: negatieve commentaren online. ‘Daarmee goed omgaan leren we je ook in de opleiding’, vertelt Mic Adam. ‘Ook als je zelf géén Facebookpagina hebt, wordt er over je zaak gepraat. Als je meepraat, kun je de situatie omkeren. Als iemand klaagt, en jij reageert daar positief op, maak je er een positieve ervaring van.’

Gezien worden op Facebook

De opleiding Digital Auto Retail van EDUCAM bestaat uit zes modules van telkens een halve dag. Twee modules handelen over Facebook. In de eerste leer je een aantrekkelijke pagina op te zetten en te onderhouden. In de tweede module leer je hoe je door een bericht op je pagina te 'sponsoren' met maar enkele euro's kunt maken dat veel meer mensen het te zien krijgen. Bovendien leer je hoe de advertenties op Facebook werken. Twee andere modules gaan over Google. De vijfde gaat over LinkedIn. Een laatste module leert hoe je content kan creëren voor je website of sociale media.

5 tips van onze expert

  • Zet je zaak op de kaart bij Google via Google My Business.
  • Maak dat je pagina’s even compleet, goed beveiligd en professioneel zijn als je zaak in het echte leven.
  • Neem dagelijks een foto met je telefoon, die je kunt delen via Facebook.
  • Sponsor één keer per maand een bericht met 5 of 10 euro op Facebook, zodat meer mensen het te zien krijgen.
  • Gebruik de reacties – positieve én negatieve – om je dienstverlening nog te verbeteren.

Zin om verder in de digitale aanpak te gaan en concrete resultaten te boeken?

Ontdek "Digital Auto Retail", een vormingsprogramma van EDUCAM dat speciaal voor de mobiliteitssector ontwikkeld is: www.digitalautoretail.be.