Shift naar elektrisch
Nieuwe EV-opleiding bij EDUCAM: ‘Nodig om relevant te blijven’. Het gaat plots snel met de elektrificatie van het wagenpark: meer dan een derde van de vorig jaar ingeschreven wagens is oplaadbaar. Een nieuwe opleiding van EDUCAM, in vier modules van telkens één dag, helpt medewerkers in de sector bij te blijven op het vlak van laad- en batterijtechnologie en thermomanagement.
De shift naar elektrische en hybride voertuigen is een feit: in Europa verdubbelt het aandeel van zulke wagens in de verkoop elk jaar. Het meest verkochte voertuig op het continent was elektrisch. Ook in België zet die trend zich door: diesel wordt amper nog verkocht, benzine houdt redelijk stand, maar 40 procent van de nieuwe wagens is al oplaadbaar en nog eens 8 procent meer is geëlektrificeerd.
Daarom zet EDUCAM een nieuwe opleiding op in vier modules: drie voor technici en een voor niet-technische werknemers in de aftersales.
Want veel garages moeten nog een inhaalbeweging maken, weet Dimitri Van Der Wilt, Technical Development Coordinator bij EDUCAM. ‘Klanten worden met hun nieuwe EV vaak zonder gepaste uitleg naar huis gestuurd. Maar ze begrijpen zo’n wagen minder goed, op het dashboard staan andere dingen, de laadtechnologie is nieuw. Na een paar weken staan ze dan opnieuw in de garage: iemand die aan de snellader vaststelt dat de beloofde laadsnelheid niet gehaald wordt, bijvoorbeeld. Niemand heeft uitgelegd dat dat komt omdat de batterij bijna vol is of omdat ze een te lage temperatuur heeft. Dat is niet goed voor het vertrouwen van de klant.
Garages hebben dus nood aan een grondige kennis van de technologieën in EV’s. ‘Ook verkopers van tweedehandswagens; die moeten bijvoorbeeld kunnen inschatten hoe de batterij eraan toe is.’
Tijdwinst en betere service
In mei start de opleiding, die vier modules van telkens één dag omvat; cursisten hoeven de modules niet in een bepaalde volgorde te volgen. In de eerste, algemene module wordt uitgelegd hoe een EV werkt en leer je inschatten hoe de batterij eraan toe is. Je leert o.a. een klant uitleggen hoe het laadproces werkt.
De andere modules zijn voor technici die al een HEV2-certificaat hebben. In de module Batterijtechnologie leer je de verschillen tussen de moderne batterijen, en met diagnoseapparatuur bepaal je de gezondheid van een batterij. In de module Laadtechnologie bekijk je de hele laadkring en leer je onder andere laadkabels uitmeten en controleren. Ten slotte is er module 4 Thermomanagement; je leert hoe je diagnoses stelt in het complexe warmte- en koelsysteem van een hedendaagse EV. Die drie modules zijn praktijkgericht, met het nieuwste didactische materiaal om mee te oefenen.
‘Om relevant te blijven moet je mee zijn met deze technologieën’, zegt Van Der Wilt. ‘Met deze opleiding breid je je kennis en begrip van EV’s uit, kan je klanten correcte info en een professionele service geven, en win je veel tijd bij diagnoses. En wat je leert, kan je toepassen op alle systemen, niet één merk.’
Een vraag? Meer info?
Wil je meer weten over EV-technologie? Je service verbeteren en je carrièremogelijkheden vergroten? Mail naar info@educam.be.