Triaal leren: succesformule voor jongeren richting arbeidsmarkt

Triaal leren, het innovatieve concept voor alternerend leren waarmee EDUCAM in 2018 van start ging, zit in de lift. Met Scania en D’Ieteren mocht EDUCAM dit jaar 2 belangrijke spelers uit de automotive en vrachtwagenssector verwelkomen als nieuwe partners van het project, waarbij de mix van leren op school en op de werkvloer wordt aangevuld met een door het bedrijf (invoerder, dealernetwerk) georganiseerd opleidingsprogramma. De bedoeling is om het kennis- en competentieniveau van jongeren nog meer te verhogen, zodat ze beter gewapend zijn voor de uitdagingen en noden van de arbeidsmarkt. En dat werkt: maar liefst 88% van de jongeren die hun triaal leertraject beëindigen krijgt meteen een vast contract aangeboden bij de onderneming in kwestie.

Een zeer hoge mate van integratie op de arbeidsmarkt

“Voor het schooljaar 2023-24 zijn er in totaal 110 jongeren actief in een triaal leertraject bij 76 bedrijfssites”, zegt Alexis Roelandt, Manager Partnerships bij EDUCAM. Bij D’Ieteren, dat dit schooljaar voor het eerst in het project is gestapt, gaat het om 34 jongeren verdeeld over 26 dealers uit hun netwerk."

Uit cijfers van EDUCAM blijkt dat 88% van de jongeren die het triaal leertraject beëindigen meteen aan de slag kunnen bij de onderneming waar ze in de leer zijn gegaan. En daar blijft het niet bij, want van de overige 12% krijgt een deel een vast contract aangeboden bij een concurrerend bedrijf en gaat een deel verder studeren.

“Het is een van de initiatieven waarmee we het imago van de studie en het beroep van autotechnicus aantrekkelijker willen maken voor een jonge generatie ” zegt Wim Vermeulen, Manager bij D’Ieteren Academy.

Samenwerking tussen school en bedrijf loont

Dat hoge aanwervingspercentage hoeft niet te verwonderen. De autosector kampt al langer met een tekort aan gekwalificeerd technisch personeel. De technologische evoluties in de sector volgen elkaar razendsnel op. Dat vraagt heel wat bijkomende kennis en competenties die schoolverlaters niet altijd beheersen omdat het voor scholen moeilijk, zo niet onmogelijk is om al deze ontwikkelingen op de voet te volgen.

“We mogen dat ook niet verwachten”, verduidelijkt Alexis, “maar dit project is alvast een manier om de kloof te dichten tussen wat de jongeren op school leren en wat er van hen verwacht wordt op de werkvloer. Door de combinatie van lessen op school en opleidingsperiodes in het bedrijf kunnen de jongeren hun kennis meteen toepassen. Bovendien krijgen ze een heel goed beeld van de werkomgeving en -realiteit van een modern automotive bedrijf."

“Het is niet alleen een kwestie van jongeren extra kennis en vaardigheden bij te brengen, het is ook de bedoeling dat ze zelf ondervinden wat het beroep van technicus vandaag de dag inhoudt, dat ze zelf ontdekken dat het een mooi beroep is en dat het toekomstperspectief biedt”

Wim Vermeulen, Manager D’Ieteren Academy

“We willen scholen ook stimuleren om proactief in contact te treden met ondernemingen (in hun buurt) en hun leerlingen aan te sporen om zich aan te bieden bij bedrijven. Want daar draait het uiteindelijk om: dat scholen en ondernemingen samen werken aan de toekomst en talentontwikkeling van jongeren. EDUCAM wil de scholen daarbij optimaal ondersteunen, onder andere met gratis train-the-trainersessies en didactisch materiaal” concludeert Alexis.

Triaal leren