Cijfermatig aansturen van de werkplaats

Opleidingsinhoud

Dag 1: Cijfermatig aansturen van de werkplaats

  • Waarom dit uurtarief aanrekenen aan de klant?
    • Componenten van het uurtarief
  • Key Performance Indicators
    • Definitie van KPI's
    • Waarom werken met KPI's? (de voordelen)
    • Welke KPI's 
    • Financiële KPI's
    • Performantie-KPI's: KPI's gericht op efficiëntie
    • Kwalitatieve KPI's
    • Klantentevredenheids-KPI's
    • Verzuimkosten-KPI's
  • Opdracht aan het einde van dag 1

 

Dag 2: Organisatie op de werkvloer

  • Presentatie en bespreking van de analyseopdracht van dag 1
  • Organisatie en aanpak tijdens het aftersalesproces van afspraak tot nazorg
  • Opdracht aan het einde van dag 2

 

Dag 3: Leiding geven op de werkvloer

  • Presentatie en bespreking van de analyseopdracht van dag 2
  • Profiel van de leidinggevende
  • Facetten van leiding geven
  • Stijlen van leiderschap
  • Instructies geven - coachen - motiveren - delegeren 
  • Opdracht aan het einde van dag 3
     

Dag 4: Leiding geven op de werkvloer

  • Presentatie en bespreking van de analyseopdracht van dag 3
  • Empathie
  • Meetings 
  • Visie, doelstelling en resultaten
  • Feliciteren, belonen, berispen
  • Jouw persoonlijk actieplan 
  • Opstellen van een persoonlijk ontwikkelings- en persoonlijk actieplan (POP / PAP)

Doelstelling

Na het volgen van de opleiding is de deelnemer in staat om:

  • Aan te geven welke de strategische redenen zijn om de aftersales te optimaliseren
  • KPI's te definiëren en het belang en de voordelen ervan te bepalen
  • De verschillende KPI's te plaatsen in volgorde van prioriteit
  • Per prioriteit de concrete plannen van aanpak op te stellen
  • De organisatie en aanpak bij aftersalesbezoeken als procedure uit te tekenen en uit te voeren
  • Zichzelf te situeren binnen het profiel van de leidinggevende
  • Het team in kaart te brengen op het vlak van competentieontwikkeling en daar de juiste leiderschapsstijl bij te bepalen
  • Samen met het team doelstellingen te bepalen, deze op te volgen en bij te sturen
  • Het team aan te sturen via de juiste vorm van leiding geven (instructies / coachen / motiveren / delegeren) om de vastgelegde doelen te bereiken en de KPI's te optimaliseren
  • Een persoonlijk actieplan op te stellen voor verdere ontwikkeling, dit op te volgen en dit ook voor de medewerkers uit te werken binnen de context van situationeel leiding geven

Doelgroep & voorkennis

Deze opleiding richt zich tot leidinggevenden in een werkplaats die verantwoordelijk zijn voor de aftersales. Ze hebben bij voorkeur werkervaring als leidinggevende en kennen de huidige aftersalesaanpak in de organisatie.

Sector
Garagebedrijf
Metaalhandel
Type
In Company
Duur
4 dagen en meer
Code:
213651

Deze opleiding organiseren enkel voor een groep medewerkers van uw bedrijf?
Vraag uw InCompany opleiding aan

Deze opleiding op maat van jouw bedrijf?
Neem contact op met EDUCAM voor een afspraak.